Wyszukiwarka

Menu nawigacyjne

Jak wybrać oświetlenie do roweru, na co zwrócić uwagę?

21.10.2022

Lampka przednia Square Nexelo Supreme

Dobieranie lampek pod kątem warunków jazdy – miejska, w terenie. Nadchodzi jesień, dzień staje się co raz krótszy. Wraz z krótszym dniem pojawia się pytanie, jaką lampkę zamontować do roweru? Odpowiedź na to pytanie nie jest w stu procentach oczywista. Wszystko zależy od oczekiwań użytkownika, sposobu ładowania oraz miejsca, w którym oświetlenie będzie użytkowane. W niniejszym artykule poruszona została kwestia różnic i doboru oświetlenia pod kątem warunków jazdy.

LAMPKI MIEJSKIE
Jazda w terenie zabudowanym cechuje się lepszymi warunkami oświetleniowymi niż jazda w terenie. W takim przypadku warto postawić na lampki o pulsacyjnym trybie oświetlania. Na ogół 100-200 lumenów powinno być wystarczające, jeżeli chodzi o oświetlenie przednie oraz 30-40 lumenów w przypadku lampek tylnych.

Przy wyborze oświetlenia do miasta, warto pamiętać o punktowym skupieniu światła wraz z trybem pulsacyjnym w przypadku lampek tylnych oraz lampkach przednich o możliwie jak najmniejszym rozproszeniu światła, które może ograniczać widoczność kierowców. Do rozważenia pozostaje również kwestia montażu. Jeżeli zależy nam na mobilnej lampce, którą można z łatwością ściągnąć z roweru, postawmy na mocowanie gumowe.

Warto pamiętać, że LED-y do roweru charakteryzują się dłuższym czasem użytkowania i energooszczędnością. Pod kątem baterii, jazda miejska zazwyczaj odbywa się z punktu a do punktu b, dlatego też długość pracy na baterii nie jest czynnikiem priorytetowym. Warto mimo wszystko w trakcie jazdy posiadać zapasowe oświetlenie zasilane na baterie.

Przykładem zestawu, który sprawdzi się w warunkach miejskich jest:

LAMPKI DO JAZDY W TERENIE
W przypadku oświetlenia do jazdy w terenie, warto postawić na mocne źródło przedniego światła od 400-500 lumenów w górę. Ze względu na charakterystykę jazdy, zwróćmy szczególną uwagę na sposób montażu, tak aby był jak najbardziej stabilny i zwarty z rowerem. Możemy w takim wypadku postawić na uchwyt wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego. Kolejnym czynnikiem jest praca na baterii, w zależności od długości Waszych treningów, pamiętajcie o zwiększeniu pojemności baterii. Z pewnością nikt nie chciałby zakończyć treningu w środku lasu bez oświetlenia, przez zbyt szybkie wyczerpanie baterii. W tej kwestii odpowiednim wyborem mogą okazać się również lampki z sygnalizatorami stanu baterii.

W kwestii oświetlenia tylnego, nie jest to tak istotny czynnik, jak w przypadku oświetlenia do jazdy miejskiej. Stabilnie zamocowana lampka o mocy 15-20 lumenów wydaje się w tym zestawieniu jak najbardziej słusznym wyborem.

Dodatkowym czynnikiem warunkującym wybór oświetlenia do jazdy w terenie jest jego odporność na warunki atmosferyczne. Często w trakcie jazdy poddajemy oświetlenie ekstremalnym próbą – błoto, opady atmosferyczne.

Przykładem zestawu, który sprawdzi się w warunkach terenowych jest:

Podsumowując, kwestia doboru oświetlenia zależy głownie od sposobu, w jaki będą one wykorzystywane. Bezsporną kwestią pozostaje obowiązek posiadania oświetlenia. W trakcie dokonywania zakupu oświetlenia przemyśl kwestie takie jak:

  • Warunki środowiskowe w jakich głównie będą eksploatowane – jazda miejska, jazda w terenie.

  • Czas jazdy w trakcie dnia.

  • Sposób montażu.

Lampka tylna NEXELO

Pamiętajcie, że nawet najdroższe oświetlenie potrafi niespodziewanie zakończyć pracę w trakcie jazdy. Dlatego też warto pomyśleć nad zapasowym kompletem oświetlenia, który spakujemy do kieszonki.